Ontwikkelingen bij de moeder

Je onderste ribben kunnen nu pijnlijk worden, dit komt doordat de baarmoeder en je groter wordende baby ze naar buiten duwen. Om dit ongemak zo veel mogelijk te verlichten kan je het beste zo rechtop mogelijk zitten of kan je je armen boven je hoofd brengen. Je hebt misschien last van meerdere ongemakken die zich aan het einde van de zwangerschap ook kunnen voordoen. We hebben er hieronder een aantal benoemd met daarbij wat tips die je kunnen helpen!

Kleine ongemakken

Brandend maagzuur

Een sterk branderig gevoel in je borst wordt vaak veroorzaakt door brandend maagzuur. Het wordt veelal erger als je ligt. Door hormonen ontspant de sluitspier boven de maag zich, waardoor maagzuur weer terug naar de slokdarm kan. Dat geeft het branderige gevoel. Tips: vermijd vet en gekruid eten, eet vaker kleine maaltijden, drink geen koolzuurhoudende dranken, slapen met kussens in je rug of het drinken van een kop melk voor het naar bed gaan kunnen helpen.

Slapeloosheid

Een stapel van drie witte kussens.

Heftige dromen, vaak naar de wc moeten, lastig om een fijne houding te vinden. Dat zijn allerlei oorzaken die het slapen niet gemakkelijk maken.

Tip: Probeer een rustgevende slaaphouding te vinden en gebruik hiervoor bijvoorbeeld kussens om je buik te ondersteunen als je op je zij ligt.

Als je niet kunt slapen door de heftige dromen, probeer dan onze volgende tips:

Jeuk

Jeuk gaat soms gepaard met uitslag en kan erg vervelend zijn. Tip: Body lotion kan helpen tegen de jeuk. In week 16 hebben we het uitgebreider gehad over jeuk tijdens de zwangerschap, laat het ons in ieder geval weten!

Duizeligheid

Tijdens je zwangerschap kun je meer last hebben van duizeligheid. Je groter wordende baarmoeder kan op je aderen drukken in je rug waardoor er moeilijker en minder bloed naar je hoofd stroomt. Dit heet ook wel het vena cava syndroom. Tip: Ga op je zij slapen. Duizeligheid kan ook ontstaan door een lage bloeddruk, een lage suikerspiegel, bloedarmoede of hyperventilatie.

Heb je een te lage bloedsuiker? Eet regelmatig kleine hoeveelheden. Op deze manier blijft je bloedsuiker stabieler. Tip: Zorg er voor dat je altijd iets te eten bij je hebt. Druivensuiker neemt in een korte tijd de ergste duizeligheid weg.

Ga op tijd zitten als je niet lekker of duizelig wordt. Daarmee voorkom je dat je valt en misschien verwondingen oploopt. Duizeligheid kan geen kwaad voor jezelf of voor je kindje.

Heb je vaak een lage bloeddruk? Let er dan op dat je niet te snel opstaat en niet lang achtereen stil staat. Moet je ergens wachten? Probeer dan (loop)bewegingen te maken om je bloedsomloop te stimuleren.

Vermoeidheid

Je draagt heel wat extra kilo’s met je mee en in je lichaam zijn ingrijpende ontwikkelingen gaande. Vermoeidheid is daarom heel normaal, maar niet altijd fijn. Tip: Zorg goed voor jezelf, neem dagelijks voldoende rustmomenten en ga lekker met je voeten omhoog zitten. Heb je erg veel last van vermoeidheid dan kan dat komen door bloedarmoede, te weinig ijzer in je bloed. Eet wat meer vlees, volkoren producten, noten, peulvruchten en donkere bladgroenten. Blijft het gevoel? Neem dan even met je verloskundigen contact op.

Ontwikkelingen bij je baby

Je merkt waarschijnlijk dat de baby vooral actief wordt als jij rustig gaat liggen en dat hij slaapt als jij bezig bent. Toch is dat niet zo vreemd als het lijkt. In het eerste geval probeert je kind zijn evenwicht te herstellen, in het tweede geval wordt het door je bewegingen vanzelf in slaap gewiegd.

Hoe actief de baby soms ook is, het grootste gedeelte van de tijd wordt er geslapen. Knus in elkaar gedoken, in de favoriete foetushouding, die overigens voor elke baby net weer even anders is. De een slaapt met de kin op de borst en opgetrokken knietjes, de ander met één gestrekt beentje, een derde houdt een handje op het hoofd. In die karakteristieke slaaphouding zal je baby zich ook na de geboorte het lekkerst voelen.

Zwangerschapsverlof inplannen

Heb je inmiddels je zwangerschapsverlof geregeld? Het is belangrijk dat dit op tijd wordt afgestemd met de werkgever. Meer informatie over zwangerschapsverlof is terug te lezen in de mail van week 11 of op de website van het UWV.

Weetjes en tips