Ontwikkeling bij de moeder

Je lijf maakt zich al vroeg in de zwangerschap klaar om borstvoeding te geven. Hierdoor heb je in het begin misschien last van gevoelige borsten, al zijn ze op dit moment waarschijnlijk al een stuk minder gevoelig dan eerder in de zwangerschap.

Je borsten zijn doorgaans ook gegroeid en dan kan een zwangerschapsbeha goede ondersteuning bieden. Ze zijn gemakkelijk te verstellen zodat ze ook kunnen blijven ‘meegroeien’.

Sommige vrouwen merken ook dat soms wat druppeltjes gele melk lekt uit hun borsten, dit is normaal en kan geen kwaad. Dit kan na een tijdje weer stoppen of tot aan de bevalling duren. Om het je baby na de bevalling zo gemakkelijk mogelijk te maken, kan het zo zijn dat je tepels wat groter en donkerder van kleur worden. Omdat je baby vooral licht en donker kan zien, kan hij of zij je tepels zo beter herkennen.

Om de placenta en je baarmoeder van voldoende bloed te voorzien wordt er door je lichaam extra bloed gemaakt, hier is een liter extra voor nodig. Hier is veel bloedplasma voor nodig en dit kan ervoor zorgen dat je ijzergehalte daalt. Je verloskundigen meten daarom tussen 27 en 30 weken nogmaals je ijzergehalte.

Zwangerschapscursus

Zwangerschapscursus

Wil je een zwangerschapscursus gaan doen? Het is verstandig om je alvast te gaan oriënteren en je op te geven. De meeste cursussen starten tussen rond de vijfde of zesde maand van de zwangerschap. Hieronder zie je de meest beoefende cursussen. Neem een kijkje op de website van je verloskundigen voor de overige opties in de regio.

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga richt zich voornamelijk op ontspannen. Goed kunnen ontspannen is erg belangrijk tijdens de zwangerschap, maar ook zeker tijdens de bevalling. Met behulp van ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen leer je hoe je kan omgaan met pijn, te luisteren naar, en vertrouwen op je eigen lichaam. Ook worden er tips en adviezen gegeven over je houding, tillen en bukken en worden er spierversterkende oefeningen gedaan. Bij een aantal lessen is het de bedoeling dat de partner meekomt. Hij leert massagetechnieken en zal ook leren hoe hij tijdens de bevalling je kan helpen te ontspannen en te ondersteunen bij de ademhalingstechnieken.

Haptonomie

Zodra de bewegingen van je baby gevoeld worden kan je hiermee starten. Er wordt geleerd om contact te maken met je baby door je handen op je buik te leggen en het kindje te wiegen. Het opvangen van weeën in verschillende posities en het tijdens de bevalling ‘helpen’ uitdrijven van het kindje zijn ook cursus onderdelen.

Zwangerschapsgym

Je krijgt informatie over de zwangerschap en bevalling, maar ook veel praktische oefeningen om te leren ontspannen en oefeningen die je helpen de spieren die het meest belast worden in de zwangerschap te versterken.

Voorbereiden samen met je partner

Er zijn landelijk en regionaal diverse cursussen voor jullie samen. Als je je gesteund voelt door je partner kan dat een positief effect hebben op het verloop en de beleving van de bevalling. Het is van belang dat je als partner ook voorbereid wordt zodat je weet wat je kan doen om te kunnen steunen.

Het doel van deze cursussen is dus om jullie samen voor te bereiden op de bevalling om deze zo ontspannen mogelijk te laten verlopen. Tijdens de cursus worden jullie uitgebreid geïnformeerd en leren jullie praktische technieken die je bij de bevalling kunt toepassen. Tijdens de cursus is er ook steeds aandacht voor de ondersteunende rol van de partner, zodat deze actief betrokken kan zijn bij jouw bevalling. De cursussen worden in diverse vormen aangeboden, variërend van grote en kleine groepen tot individueel.

Zwangerschapszwemmen

Veel zwembaden organiseren wel een wekelijks uurtje zwemmen voor zwangere vrouwen. Met extra warm water en wat oefeningen die je tot op het einde van je zwangerschap kunt blijven doen. Zwemmen kan heel ontspannend werken, omdat je in water het extra gewicht een stuk minder voelt.

Hypnobirthing

Hypnobirthing is een (zwangerschaps)hypnosecursus voor aanstaande ouders om, gebruik makend van zelfhypnose, zich voor te bereiden op de aanstaande geboorte. Door zelf de techniek eigen te maken, te ontspannen en door middel van eenvoudige ademhalingstechnieken, neem je de regie over de geboorte ter hand. Het is dus niet alleen voor moeders die erg tegen de pijn op zien, maar voor iedereen die de geboorte, samen met haar partner, heel bewust wil ervaren en inzet op een comfortabele geboorte.

Ontwikkeling bij je baby

Groeien is het sleutelwoord voor de komende periode. Alles is aangelegd en nu moet de baby dus alleen nog groeien en zijn functies verbeteren. De botten worden steeds sterker. Tot nu toe was het vooral kraakbeen maar langzaam maar zeker wordt het steeds meer “echt” been. Let dus goed op je calciuminname, want je baby heeft veel calcium nodig om sterke botten te krijgen.

Het gehoor begint zich te ontwikkelen. Je baby kan nu jouw hartslag en darmgerommel horen.

Weetjes en tips