Ontwikkelingen van de moeder

Je gaat nu het tweede trimester in dat door veel vrouwen als de ‘bloei’ van de zwangerschap wordt ervaren. Je hart is nu wat groter om de toegenomen hoeveelheid bloed die je lichaam circuleert en de zuurstofbehoefte van je baby aan te kunnen. Het heeft zijn capaciteit met 20 procent vergroot en dat merk je, je voelt je weer energieker dan hiervoor.

Dit is daarom ook een goed moment om nog even samen met je partner van elkaar te genieten en bijvoorbeeld op vakantie te gaan. Later in de zwangerschap wordt dat lastiger en voordat je het weet is jullie kindje al geboren.

Voeding.

We hebben het hier in de mail van week negen al over gehad, maar omdat het zo belangrijk is vertellen we er hier nog wat meer over.

Om te weten of je gezond eet kan je gebruik maken van “de schijf van vijf”. Je ziet er vijf groepen voedingsmiddelen waaruit je maaltijden samenstelt. Elke dag zou je uit elke groep iets moeten nemen. Het meest van de onderste groep en naar boven toe steeds wat minder. Als je daarnaast gevarieerd eet, kun je ervan uitgaan dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Oranje

De basis van de piramide levert brandstof (zetmeel), eiwit, vezels, mineralen en vitamine B en E. Het gaat om brood, crackers, pasta, rijst, aardappelen, pap en andere graanproducten. Neem bij voorkeur volkoren producten: bruine of zilvervliesrijst en volkoren pasta. Ze bevatten meer vitaminen en vezels

Blauw

Zorg voor voldoende vocht dus drink genoeg, zoals kraanwater, thee en koffie. Let wel op dat je maximaal 1 kop koffie en maximaal 1 kop thee per dag drinkt. Lees meer over wat je beter wel en niet kan drinken en eten via deze link van het Voedingscentrum.

Groen

Deze groep levert vezels, mineralen (zoals ijzer), vitaminen en antioxidanten zoals vitamine E en C. Het gaat om groenten en fruit. Schep je bord halfvol met groenten ( 200 gr) en neem minstens twee (gewassen) stukken fruit per dag.

Geel

Deze groep bevat olie, snoep en vet. Gebruik dit met mate.

Roze

Deze groep levert eiwitten, kalk, ijzer, zink, magnesium en vitamine B. Het gaat om vlees, vis, ei, kaas, melk en yoghurt (zuivel), noten, bonen en zaden.

Veilig voedsel

Neem tijdens je zwangerschap geen onnodig risico en let op met de volgende producten:

Kijk voor meer informatie op de wevbsite van het voedingscentrum

Gewicht

Vrouwen met een BMI > 30 hebben een groter risico op complicaties, zoals diabetes en hypertensie tijdens de zwangerschap en complicaties tijdens de baring. Dit geldt in mindere mate bij een BMI van 25 tot 30. Ook ondergewicht (BMI < 19) Bij vrouwen met ondergewicht lijken groeivertraging van de baby en vroeggeboorte iets meer voor te komen dan bij mensen met een normaal gewicht. Bij een BMI <19 en >30 zullen wij, bij twijfel of je kindje goed groeit, een groeiecho doen.

Wij raden je aan bij onder- of overgewicht een afspraak te maken met de diëtiste.

Folder (pdf) diëtiste toevoegen

Belangrijk: ga niet bewust lijnen want dan krijg niet alleen jij, maar ook je baby te weinig voedingstoffen binnen.

Ontwikkelingen van je baby

Het kind in je buik is één en al beweeglijkheid, al kun je dat nog niet voelen. Het trappelt met de beentjes, zwaait met de handjes (op een echo is dat soms heel mooi te zien), balt die tot vuistjes en kan zelfs al gekke gezichten trekken. Ondertussen zwemt het lekker rond in het vruchtwater: het heeft immers nog alle ruimte. Af en toe port het met een elleboog of voetje tegen de baarmoeder. Pas over een paar weken zul je van die zachte bewegingen iets voelen.

Ook de stembanden van je kindje zijn nu klaar. Alleen kan je kindje natuurlijk nog geen geluid maken, want daarvoor heeft hij/zij lucht nodig. Je baby krijgt nu ook wat donshaartjes. Daarmee wordt het hele lijfje bedekt. Die donsharen blijven zitten tot ongeveer de zevenendertigste week. Waarschijnlijk dienen ze om het huidsmeer dat door de talgkliertjes wordt aangemaakt op zijn plek te houden.

Huidsmeer is weer nodig om de huid van je kindje te beschermen tegen het inwekende effect van het vruchtwater en tegen infecties. Komt je kindje iets eerder ter wereld dan 40 weken, dan kunnen er nog fijne haartjes op de schouders, rug en het gezichtje zitten.

Weetjes en tips